GALERIA PRASOWA - PRACA ZALICZENIOWA
1. KADROWANIE, EDYCJA GRAFICZNA
- XnView: http://www.xnview.com/
- IrfanView: http://www.irfanview.pl/
- PainNet: http://www.getpaint.net/
2. PUBLIKACJA - do wyboru: wordpress, photos.google.com, wix.com, site123, pdf, instagram, inne.
3. JAK PRACOWAĆ
Proszę przygotować galerię na dowolny temat według poniższych wskazówek:
A - zastanów się nad wyborem tematyki i zgłoś ją wykładowcy (każdy student wykonuje inną tematykę)
B - wybierz tytuł jednej z gazet opublikowanych w http://mbc.malopolska.pl np.
- Przekrój (DjVu) http://mbc.malopolska.pl/publication/62272 / (JPG) https://przekroj.pl/archiwum
- Wiadomości Literackie - (DjVu) http://mbc.malopolska.pl/publication/33329 / (JPG) https://mega.nz/#F!pzoFkAzb!7VqdigMDQPCik62VJ7xl0g
- Kalendarz Józefa Czecha (DjVu) - http://mbc.malopolska.pl/publication/13772 / https://www.dropbox.com/home/kalendarze_czecha / (JPG) https://mega.nz/#F!D6A01YjC!gWr1xcGwys9T0Wifn6fZ4Q
- Echo Krakowa - http://mbc.malopolska.pl/publication/102315
- inne
- Jeśli pracujesz z JPG, wybierz więcej stron. Na dalszych etapach dokonasz jeszcze ich selekcji. W wynikowej galerii powinno być minimum 30 obrazków.
- Nie redukuj pierwotnych rozmiarów rozdzielczości obrazów, ale postaraj się, aby obrazy miały jednakową wielkość.
DjVu - przygotowanie obrazków:
- Jeśli pracujesz z DjVu z pozycji przeglądarki wyszukuj i zapisuj właściwe strony (jako BMP). Przygotuj ok. 100 lub więcej obrazków. Na dalszych etapach dokonasz jeszcze ich selekcji.
- Ponieważ obrazy w BMP są b. duże, przed dalszą pracą skonwertuj je do JPG (nie redukuj jednak ich pierwotnych rozmiarów ani rozdzielczości, aktualnie mają po 600 ppi). Ponieważ większość to obrazy bitonalne podczas konwersji wybierz "dithering". Najprościej skonwertować je przy pomocy FastStone, IrfanView, xnView. Spróbuj podczas konwersji zastosować sepię.
C - Dowolnym programem wykadruj ze stron odpowiednie fragmenty i zapisz do finalnego folderu.
D - Zmień plikom nazwy, tak aby uzyskać odpowiedni efekt sortowania.
E - Przygotuj galerię wykorzystując wordpress, photos.google.com lub dowolną galerię fotograficzną F - Eksperymentuj! Za pomocą asystenta Google'a możesz stworzyć kolaż, film, animację lub zostaw standardową prezentację zdjęć w galerii. Ostatecznie może to być publikacja PDF
G - Przygotuj tytuł galerii oraz jeśli tego wymaga galeria opisz poszczególne obrazki w galerii
H - Udostępnij wykładowcy galerię przez gmail lub prześlij link przez email.
3. TERMIN
Przedostatnie zajęcia w semestrze .
WYKAZ ARCHIWALNYCH TEMATÓW DO PRACY ZALICZENIOWEJ
Nie jest on wyczerpujący, ale wylicza tematy najczęściej występujące na łamach Kalendarza:
1. Fotografia, rysunek, litografia
2. Farmacja, apteki
3. Usługi funeralne, kamieniarstwo
4. Słodycze
5. Trunki, używki
6. Przemysł ( ... lepiej jego określony rodzaj, np. przemysł maszynowy, chemiczny...)
7. Usługi medyczne
8. Moda, krawiectwo
9. Handel ( ... lepiej jakiś określony rodzaj handlu, np. tylko artykuły kolonialne itp.)
10. Książka, prasa, drukarstwo
11. Biżuteria, złotnictwo
12. Żywność, kulinaria
13. Ubezpieczenia, finanse, banki
14. Usługi budowlane
15. Hotele, pensjonaty
16. Muzyka, instrumenty muzyczne
17. Kosmetyka, uroda, higiena
18. Usługi ... (najlepiej określone, np. zegarmistrzowie, stolarze itp.)
19. Domy (wyposażenie wnętrz, w tym np. meble)
20. Instytucje publiczne
21. Religia (i usługi z nią związane, np. szaty liturgiczne)
... inne do zaproponowania (zależnie od ilości materiału dostępnego w Kalendarzu Czecha)
4. TEMATYKA PRACY
Temat pracy dowolny. W poprzednich latach studenci przygotowywali galerie w oparciu o reklamy ze starych gazet. Można wykorzystać, któryś z tematów pod warunkiem, że będzie oryginalny.
"Reklama przełomu XIX i XX wieku - cykl wystaw" - http://mbc.malopolska.pl/publication/17028
Nie jest on wyczerpujący, ale wylicza tematy najczęściej występujące na łamach Kalendarza:
1. Fotografia, rysunek, litografia
2. Farmacja, apteki
3. Usługi funeralne, kamieniarstwo
4. Słodycze
5. Trunki, używki
6. Przemysł ( ... lepiej jego określony rodzaj, np. przemysł maszynowy, chemiczny...)
7. Usługi medyczne
8. Moda, krawiectwo
9. Handel ( ... lepiej jakiś określony rodzaj handlu, np. tylko artykuły kolonialne itp.)
10. Książka, prasa, drukarstwo
11. Biżuteria, złotnictwo
12. Żywność, kulinaria
13. Ubezpieczenia, finanse, banki
14. Usługi budowlane
15. Hotele, pensjonaty
16. Muzyka, instrumenty muzyczne
17. Kosmetyka, uroda, higiena
18. Usługi ... (najlepiej określone, np. zegarmistrzowie, stolarze itp.)
19. Domy (wyposażenie wnętrz, w tym np. meble)
20. Instytucje publiczne
21. Religia (i usługi z nią związane, np. szaty liturgiczne)
... inne do zaproponowania (zależnie od ilości materiału dostępnego w Kalendarzu Czecha)
Zasady selekcji:
Ponieważ zajdzie potrzeba wyselekcjonowania obiektów z ogromnej masy dostępnych reklam. Proponuje, aby za kryterium przyjąć każdorazowo jeden z trzech warunków: albo ciekawe, albo ważne, albo śmieszne, albo prezentujące się imponująco (z naciskiem na ostatni aspekt).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz