Zadanie wspomagające przy opracowaniu fotoreportażu
oprac. W.Kowalewski na podstawie Matuszewski - Zbiór ćwiczeń z fotografii
Komponowanie obrazu fotograficznego oznacza układanie w
płaszczyźnie obrazu jego elementów. W rozumieniu kompozycyjnym elementem obrazu
może być punkt, linia lub plama.
Wzajemne ułożenie tych elementów na obrazie decyduje o kompozycji geometrycznej
obrazu.
Do zadania proszę przygotować aparat
fotograficzny.
Ćwiczenie
polega na wykonaniu szeregu zdjęć ilustrujących podstawowe zasady kompozycji
obrazu fotograficznego.
Proszę wykonać dwa
zdjęcia ilustrujące zasadę rozmieszczenia jednego elementu na obrazie:
Chcąc wyeksponować pewien element w obrazie można go
rozmieścić centralnie. Jest to kompozycja najprostsza ale jednak bardzo
prymitywna (rys. 1). Już w starożytności Heron podał inną zasadę akcentowania
elementu w obrazie przez umieszczenie go w punkcie mocnym. Zasadę wyznaczania
punktów mocnych w kadrze podano na (rys. 2)- w sposób centralny,
- w jednym z punktów mocnych obrazu.
Rys. 1. Kompozycja centralna
Proszę pamiętać, że w kadrze prostokątnym istnieją 4 punkty mocne i każdy z nich jest jednakowo eksponowany i jednakowo dobrze nadaje się do umieszczenia w nim elementu obrazu. Jeżeli elementem obrazu jest linia a nie plama można ją tak poprowadzić w obrazie aby łączyła dwa punkty mocne:
- równolegle do ramki obrazu (rys. 3)
- po przekątnej (rys. 4)
Rys 3. Komponowanie linii przez
połączenie punktów mocnych
Rys 4. Zasad kompozycji przekątnej
Proszę wykonać
zdjęcia ilustrujące zasady rozmieszczania linii jako elementu obrazu.
B. Rozmieszczenie dwóch elementów w obrazie.
Zazwyczaj w obrazie występuje więcej niż jeden element.
Wzajemne ułożenie dwóch elementów tworzy już bardziej skomplikowany układ kompozycyjny.
Jeżeli w obrazie znajdują się dwie linie to można je
rozmieścić w taki sposób, aby łączyły i przecinały się w punkcie mocnym. Punkt
przecięcia dwóch linii obrazu nazywamy punktem węzłowym. W klasycznej
kompozycji obrazu najlepiej jest jeżeli punkt węzłowy pokrywa się z mocnym
punktem (rys. 5).
Proszę wykonać zdjęcie ilustrujące sposób komponowania ze
sobą dwóch linii tak aby punkt węzłowy pokrywał się z punktem mocnym. Jeżeli w
obrazie występuje linia i plama to można je ułożyć w taki sposób, aby linia
łączyła dwa punkty mocne a plama zajmowała trzeci punkt mocny (rys. 6). Proszę
wykonać zdjęcie ilustrującą tę zasadę kompozycji. Oczywiście kompozycję można
wzbogacić również drugą plamą umieszczając ją w czwartym punkcie mocnym tak jak
to zaproponowano na rysunku (rys. 6). Jeżeli na obrazie występują dwie plamy to
można je komponować w taki sposób aby zajmowały dwa punkty mocne. Istotne wtedy
staje się zagadnienie równowagi kompozycji obrazu. Powiadamy, że obraz jest
zrównoważony jeżeli w danej jego części nie występuje skupienie plam jasnych
lub ciemnych.
Na rysunku (rys. 7) pokazano obraz zrównoważony i
niezrównoważony zbudowany z tych samych elementów.
Rys. 7. Równowaga
kompozycyjna w obrazie
Proszę wykonać zdjęcie ilustrujące zasadę komponowania dwóch
plam przy zachowaniu równowagi kompozycyjnej – zob. rys. 8.
C.
Zasada kierunku.
W kompozycji
dużą rolę odgrywa kierunek komponowania elementów obrazu. Kierunek od lewej do
prawej uważany jest za kierunek naturalny natomiast od prawej do lewej za
kierunek wsteczny (powrotny). Zasadę kierunku łatwo tłumaczy klasyczny przykład
z drogą prowadzącą do lasu i z lasu. Przykład ten ilustruje obrazek (rys. 9)
Rys. 9. Zasada kierunku naturalnego i
wstecznego w obrazie
Proszę wykonać
zdjęcie ilustrujące zasadę kierunku naturalnego w obrazie. Zdjęcie ilustrujące
zasadę kierunku wstecznego uzyskamy kopiując to samo zdjęcie obrócone w
poziomie.
D.
Rytm w obrazie
Kilkukrotne powtórzenie tego samego elementu w obrazie nosi w
kompozycji nazwę rytmu. Powtarzające się elementy mogą występować w różnych
odległościach lub odległościach zmieniających się w określony sposób. W
dotychczas omówionych przykładach rytm występuje na rysunkach (rys. 3, rys. 4).
Proszę wykonać zdjęcie ilustrujące zasadę rytmu w obrazie (rys. 10).
Rys. 10. Zasada rytmu w
obrazie
W oparciu o przytoczone zasady kompozycji i w miarę
poznawania nowych zasad można układać sobie samodzielne coraz trudniejsze
ćwiczenia pozwalające na utrwalenie w pamięci podstawowych zasad układania
elementów obrazu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz